Dissabte, agost 18, 2018
Inici > Notícies > Presentació de l’informe de l’Observatori de la Realitat Social de Càritas diocesana de Terrassa
conferència bisbe caritas

Mons. Josep Àngel Saiz, Bisbe de Terrassa va presidir el dimarts 24 d’abril a la seu de Càritas Diocesana, a la ciutat de Sabadell, l’acte de presentació del primer informe de l’Observatori de la Realitat Social de Càritas Diocesana de Terrassa. Es tracta del primer estudi d’aquestes característiques i que, com ha dit Salvador Obiols -Director General de Càritas Diocesana- dóna eines a l’entitat per seguir treballant dia a dia pels més vulnerables.

Més del 90% de les famílies ateses per Càritas estan en risc de pobresa, com va explicar Raúl Flores, membre de Càritas Espanyola,  mentre que el risc de pobresa de les llars a Catalunya és del 19%; dada que ens confirma que a Càritas s’atén a les persones més vulnerables de la societat. L’informe exposa que la renda mitjana d’una llar catalana és d’aproximadament 31.000€ l’any, mentre que la renda mitjana de les llars ateses per Càritas són de 6.000€ anual, així doncs, de mitjana, 4 llars ateses per Càritas viuen amb els mateixos recursos que la mitja de les llars catalanes.

Gairebé el 50% de les llars viuen amb 300€-750€ al mes, quantitats que no permeten a les famílies fer front a moltes de les despeses que hi ha a una llar (habitatge, alimentació, roba i calçat, quotes escolars, impostos, etc.), pel que fa al 90% de les llars ateses per Càritas que tenen ingressos, malgrat només provenen del treball reglat en el 32 % de les llars. I el 14% de les llars ateses per Càritas tenen un deute que supera el 100% dels seus ingressos.

Montserrat Martínez, de la Fundació Pere Tarrés,  va explicar que l’estudi ha mostrat que només un 12% de les llars tenen deutes associats al consum, així que podem afirmar que les famílies no “han allargat més el braç que la màniga”. Més del 40% de les llars tenen deutes relacionats amb l’habitatge, gairebé el doble que les llars que tenen deutes amb l’Administració o de quotes escolars. Les persones que tenen grans deutes han de generar estratègies per autoprotegir-se i seguir endavant, pel que pot ser que de forma inconscient acumulin deutes que no recorden, o fins i tot desconeixen que els tenen, convertint-se en deutes invisibles.

Amèlia de Juan, de Càritas Diocesana, va explicar que com a societat cal que aprenguem que els deures es poden perdonar perquè les persones puguin tornar a començar. Més del 70% de les llars creuen que no podran pagar mai el deute que tenen i des de Càritas es dóna una llum d’esperança a totes aquestes persones.

Mons. Josep Àngel Saiz, va concloure l’acte recordant l’objectiu de l’Observatori de la Realitat Social que, centrat en la persona humana i segons els principis de la Doctrina Social de l’Església, pretén aportar un gra de sorra a través dels resultats de l’estudi i la reflexió, però també gestos significatius i projectes concrets. En aquest sentit Càritas treballarà per, entre altres, realitzar les modificacions necessàries de la Llei de la 2a oportunitat; perquè es simplifiqui el procediment, es redueixin els costos de tramitació i s’incloguin els deutes públics. Va agrair la col·laboració d’institucions (Càritas Espanyola, Fundació FOESSA, Fundació Pere Tarrés) i de persones (alcaldes i regidors, polítics, sindicats, acadèmics, agents socials, etc) en l’elaboració d’aquest informe, que és pioner en el treball d’una diòcesi.